Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 22 grudnia 2024 napisz DONOS@

Via Baltica przez Łomżę?

Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu Via Baltica mają pomóc wyborać najkorzystniejszy wariant trasy, który zostanie zrealizowany.

Spór o przebieg trasy Via Baltica przez Polskę trwa już kilkanaście lat i chociaż mówi się o tym, że do końca 2008 roku ma być podjęta ostateczna decyzja o realizacji, nadal nie wiadomo którędy będzie ona przebiegać.

Pierwsze protesty zgłosiły organizacje ekologiczne pod koniec lat 90. gdy premierem był Włodzimierz Cimoszewicz. Wtedy zmieniono pierwotnie zaplanowany przez Łomżę przebieg trasy na wariant białostocki. Potem na początku XXI wieku mówiło się o rychłej decyzji. Minister Środowiska Czesław Ślezak chciał szybkiej realizacji i rozpoczęcia budowy w 2004r., ale się nie udało.

Do zawirowań na szczeblu województwa podlaskiego (między Białymstokiem i Łomżą) doszły argumenty organizacji, które sprzeciwiły się budowie drogi szybkiego ruchu przez tereny chronione i atrakcyjne przyrodniczo. Później, przez lata kolejne rządy nie umiały albo nie chciały podjąć ostatecznej decyzji nt. przebiegu trasy Via Baltica, aż do czasów gdy Prawo i Sprawiedliwość ogłosiło referendum w sprawie obwodnicy Augustowa. Wynik miał pomóc przeforsować wariant białostocki, który oprócz obwodnicy Białegostoku zakładał obejście Augustowa. Referendum się nie powiodło i argumentów politycznych nie można było wykorzystać. A Rospuda została nietknięta.

Kto powie którędy?

By skończyć kłótnie i zbliżyć się do realizacji trasy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kilka lat temu zleciła firmie Scott&Wilson opracowanie Strategii rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. W Strategii oprócz spełnienia wymogów Rady Europy eksperci mieli przeanalizować wiele kryteriów a głównym celem było wskazanie najkorzystniejszych wariantów do realizacji.

I tak po długich analizach, spotkaniach nieformalnych, pomiarach i badaniach przeprowadzonych w korytarzu szerokości 75 km na trasie Warszawa – Budzisko (w linii prostej) wytypowano ponad 40 wariantów, którymi mogłaby przebiegać Via Baltica. Spośród nich jako najlepsze w ostateczności wybrano 4, które przeszły do etapu konsultacji społecznych. Na etapie prac nad Strategią podczas analizy sieciowej inżynierowie wzięli pod uwagę wojewódzkie plany zagospodarowania przestrzennego, istniejącą dokumentację projektową, długość wszystkich wariantów, istniejące drogi krajowe oraz udział odcinków nowych i rozbudowywanych w realizacji inwestycji. W czasie badań oceniano także szacunkowy czas realizacji i zbadano wpływ na ośrodki gospodarcze i miasta leżące w zasięgu terytorialnym planowanej trasy. Oceniano koszt realizacji trasy szybkiego ruchu i korzyści jakie wybudowanie tej trasy może przynieść dla regionów, przez które będzie ona przebiegać. Pod uwagę wzięto także koszt i czas przejazdu przez planowaną trasę. Jeszcze przed zakończeniem prac nad Strategią, firma Skott&Wilson rekomendowała do realizacji wariant przebiegający przez Ostrów-Łomżę-Ełk-Suwałki. Ale o tym, jaki wariant trasy Via Baltica będzie realizowany, zdecyduje Rada Ministrów. Według planów Skott&Wilson 4 lipca 2008r. ma zakończyć prace nad Strategią i przekazać dokument do GDDKiA. Potem jeszcze Strategia będzie konsultowana z Ministerstwem Środowiska i Ministerstwem Infrastruktury, tak by jesienią rząd mógł ostatecznie zdecydować którędy będzie biegła Via Baltica.

Fikcja czy mydlenie oczu?

Kiedy na początku 2008r. prasa ogólnopolska ujawniła wstępne wyniki badań na temat trasy Via Baltica, przedstawiciele GDDKiA zaczęli promować „dwutorową” trasę Via Baltica. Jako argument podnoszono niezbędność poszerzenia drogi krajowej nr 8 jako dojazdowej do stolicy województwa podlaskiego, jak i drogi wojewódzkiej nr 677, która łączy Ostrów Mazowiecką z Łomżą. Pojawiły się nawet propozycje, by nie mówić o jednej trasie, ale o dwóch drogach, które miałyby nazywać się trasą Via Baltica w województwie podlaskim. Innym echem publikacji prasowych były stwierdzenia przedstawicieli GDDKiA o nieżetelności raportu, który jest opracowywany i mówiło się nawet o tym, że efekty prac firmy Scott&Wilson nie będą brane pod uwagę przez rząd. Skoro tak, to po co to wszystko, po co pieniądze wydane na ekspertyzy i badania, a teraz na konsultacje? Wacław Jastrzębski, kierownik projektu zapytany o sens całości stwierdził krótko – jest to pierwsza tego typu ekspertyza w Polsce...

Ostrów za Białymstokiem

Po tamtych wypowiedziach politycy pod naporem stwierdzili, że prace nie mogą iść na marne i że trzeba cały proces doprowadzić do końca. Już pierwszego dnia konsultacji społecznych okazało się, że mieszkańcy Ostrowi Mazowieckiej opowiedzieli się za wariantem 1, czyli przez Białystok. W Suwałkach postawiono na wariant przez Łomżę, choć tam nie było jednomyślności. Za to w Ełku jednym głosem zebrani na konsultacjach opowiedzieli się za wariantem 42, czyli przez Łomżę.

Oprócz spotkań z mieszkańcami regionów, przez które mogłaby przebiegać Via Baltica udostępniona została ankieta, w której za pośrednictwem Internetu można oddawać głos na jeden z czterech wariantów, które zostały poddane konsultacjom. Jak stwierdziła Kamila Kostkowska, z firmy Scott&Wilson – warto uzasadniać swój wybór, bo takie jest założenie konsultacji społecznych. Ankieta internetowa nie jest głosowaniem ilościowym. Tylko głosy, które mają uzasadnienie będą pomocne przy opracowaniu końcowych wniosków do raportu, który przekażemy GDDKiA. Opinie zbierane będą do 13 czerwca.


Jacek Babiel


 
- -
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę