Via Baltica? Ełk chce przez Łomżę
Kolejny etap konsultacji w sprawie przebiegu trasy Via Baltica zakończony. Po Ostrowi Mazowieckiej i Suwałkach był Ełk.
Podczas spotkania, które zorganizowano 30 maja 2008r. w ramach konsultacji społecznych do Strategii rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego padały propozycje by przez aklamację opowiedzieć się za wariantem nr 42 (Warszawa-Ostrów Mazowiecka-Łomża-Ełk-Suwałki-Budzisko). Zgromadzeni byli pewni jednego – nikt nie sprzeciwia się temu, że wariant nr 1 (przez Białystok) nie wchodzi w grę i z pewnością nie jest w kręgu zainteresowania zebranych. Tak naprawdę można się było tego spodziewać, bo przecież każdy konsultowany wariant Via Baltica oprócz 1. przebiega przez Ełk, więc sensacji nie było. Były za to pytania, np. -jeżeli wariant nr 1 nie może być sfinansowany z pieniędzy z UE, to po co się go buduje?
Podczas spotkania wymieniono przynajmniej kilkanaście argumentów które powinny przesądzić o tym, by Via Baltica była wybudowana przez Łomżę i Ełk. Mówiono o tym, że szybciej, bezpieczniej, taniej, bardziej ekologicznie, z korzyścią dla samorządów, miast i regionu. Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz zapytany o wariant, który Ełk popiera powiedział, że popiera wariant 42, przy czym pozostałe warianty (poza wariantem nr 1) są dla nich do zaakceptowania. Jak stwierdził, wszystkie trzy warianty (42, 42a, 43) przebiegają przez Ełk. Ponadto trzeba brać pod uwagę czynniki ekologiczne, ekonomiczne, bezpieczeństwa, tak więc wariant 42 jest najlepszy – szczególnie pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Łomżą. Prezydent Andrukiewicz dodał jednak, że konsultacje wspomagają tylko raport przygotowany przez profesjonalną firmę na zlecenie GDDKiA za grube miliony, jest przekonany, że te argumenty, które są zawarte w raporcie, te z którymi można było się zapoznać przesądzą o przebiegu trasy Via Baltica. Ponadto prezydent Andrukiewicz podkreślił, że nie interesują ich (mieszkańców i przedstawicieli samorządów) sprawy polityczne i polityka, a raczej argumenty merytoryczne, które zostały przygotowane przez specjalistów. Tych którzy tylko politycznie chcą decydować o przebiegu Via Baltica zachęca do zapoznania się z raportem.
Czy łomżyniacy i mieszkańcy ziemi łomżyńskiej chcą trasy Via Baltica i szybszej budowy obwodnic, tak jak mieszkańcy Elku i okolic? Czy znajdą wystarczająco dużo argumentów merytorycznych, których jeszcze nikt nie wymienił, a które przekonają decydentów? I który wariant zostanie wybrany?
Jacek Babiel
Konsultacje w sprawie przebiegu trasy Via Baltica w Łomży – już 5 czerwca o 17 w hotelu Gromada (dawniej Polonez).